Параграф 2.3 (Inimeseõpetus 7. kl)

Iseloomu­jooned

Arutle

  • Mis omadus-sõnadega saab inimest iseloomustada?
  • Vaata erinevaid jooni päisepildil. Missugused jooned sobivad sinu iseloomustamiseks?
  • Mida võib tähendada iseloomu-joon?

Iseloomujooned

1. Loe.

Kas sa oled märganud, et mõni klassikaaslane julgeb aruteludes sõna võtta ja mõni teine ei tee seda kunagi. Selline käitumine on nende loomuses. Inimese püsivaid omadusi nimetatakse iseloomujoonteks.

Iseloomujooned on inimesel sündides olemas. Juba paari-aastase lapse kohta saab öelda, kas ta on pigem aktiivne tegutseja või tagasihoidlik mõtiskleja. Iseloomujooni kujundavad ka kodune kasvatus, kool, sõbrad ja kaaslased.

Arendada saab seda, kuidas kaasa antud iseloomujoontega kõige edukamalt tegutseda.

Milline oled sina loomu poolest?

Iseloomujooned on inimese püsivad omadused, mis väljenduvad tema igapäevases käitumises ja tegudes. Neid nimetatakse ka isiku-omadusteks.

Arutle

  • Selgita iseloomujooni: rahulik, kiire, täpne, unistav, tagasihoidlik, julge, jutukas, vaikne, rõõmsameelne, tõsine, teistega arvestav
  • Kelle kohta teie klassis iga iseloomujoon kõige paremini sobib? Põhjenda.

Iseloomujoonte tähendused

Iseloomu-joone kirjeldus

Iseloomu-joon

Olen sageli heatujuline. Teiste inimestega suheldes teen nalja ja pean lugu teiste tehtud huumorist. Ma oskan näha olukordade naljakat külge.

Võtan enda kanda neid töid ja tegevusi, millega usun, et saan hakkama. Tean, millised on minule antud tööd. Püüan anda endast parima.

Tean, et osa tegevusi on oluline teha koos kaaslastega. Siis on tulemus parim. Ühises tegevuses ütlen välja enda arvamuse ja kuulan ka teiste mõtteid. Pingutan koos teistega parima tulemuse nimel.

Võtan aega, et oma tegevused läbi mõelda. Ei hakka enne tegutsema, kui olen plaani teinud. Kaalun hoolikalt erinevaid võimalusi. Armastan nimekirju koostada.

Hea huumorimeel tuleb sõprussuhetele kasuks
  • aus
  • kohusetundlik
  • hooliv
  • kiuslik
  • huumori-meelne
  • laisk
  • kangekaelne
  • jonnakas
  • sõbralik
  • enesekindel
  • hoolimatu
  • ärrituv
  • rõõmsameelne
  • teistega arvestav
  • koostöövõimeline
Mis iseloomu-jooned ei ole meeldivad? Miks?

Iseloomu-joon

Iseloomu-joone kirjeldus

Mõni inimene meeldib väga paljudele. Mõned iseloomu-jooned ja käitumis-harjumused on sellised, mida väga hinnatakse. Näiteks sõbralikkus, hoolivus, lahkus ja viisakus.

Plaani pidamine

5. Loe.

Eleriin ja Kaie mõtlevad välja tantsukava. Eleriin on elevil ja jutukas nagu alati. Ta plaanib kasutada kavas linte, palle ja rõngaid. Tüdruk usub, et mida rohkem asju, seda ägedam.

Kaie arvates tuleks enne rahulikult mõelda, mis teemal tants teha. Ta arvab, et olgu pigem hästi läbimõeldud kava ja asju vähem. Eleriin vaidleb: „Mina mõtlesin eelmisel aastal laheda tantsu välja. Mina ju tean, kuidas tuleb teha!“

Kaie mõtleb veidi ja vastab: „Sellisel juhul ei saa ma sinuga paaris olla. Kui sa tahad kava üksi teha, pead ka üksi esinema.“

Iseloomude erinevused võivad tekitada tüli

Tüdrukud saavad aru, et neil tuleb ühine keel leida, sest tahavad koos esineda. Eleriin mõtleb veidi ja ütleb naljatledes: „Minu suur lobasuu! Ma alati enne ütlen, siis alles mõtlen! Arutame ikka koos!“

Kaie on nõus ja teeb ettepaneku kirjutada mõtted paberile. Eleriin nõustub. Tüdrukud pakuvad kordamööda oma mõtteid. Kaiele meeldivad paljud sõbranna ideed. Samas ütleb ta ausalt välja: „Pallid ja rõngad jätame ära, sest kõike korraga kasutada ei saa!“

Lõpuks on Eleriin ja Kaie kavaga rahul. Eleriin kiidab: „Hea, et me teineteise arvamust kuulda võtsime! Kuidas sulle tundub?“ Kaie nõustub: „Minu arvates tuli meil väga lahe lindikava!“

6. Otsi tekstist vastused.

  • Mida tüdrukud koos kavandavad?
  • Mida soovis teha Eleriin? Markeeri tekstis roosaga.
  • Mida soovis teha Kaie? Markeeri tekstis kollasega.
  • Mis põhjustas tüdrukute vahel erimeelsuse?
  • Miks otsustasid tüdrukud ühise keele leida?
  • Kuidas lahendasid tüdrukud olukorra nii, et mõlema mõtteid arvestati?

Suhtlemisel on oluline märgata kaaslase käitumist ja iseloomu. Hea sõber on hooliv ja arvestab teistega, teeb koostööd ühise eesmärgi saavutamiseks. Tihti muudab sõpruse eriliselt vahvaks inimeste rõõmsameelsus ja hea huumorimeel.

        • naljatlev
        • rutakas
        • kaaslase arvamu­sega arvestav
        • sõbralik
        • enda arvamuse eest seisev
        • rahulik
        • koostöö­võimeline
        • planeeriv
        Mis omadused aitasid tüdrukutel hea lahenduseni jõuda? Nimeta.

        Kokkuvõte

        1. Kas oled pigem aktiivne tegutseja või tagasihoidlik mõtiskleja? Märgi väited, mis sobivad sinu kohta.

        • Mulle meeldib rääkida ja vaielda.
        • Mulle meeldib kui minu ümber on palju inimesi.
        • Mulle meeldib suhelda.
        • Mulle meeldivad uued ja põnevad olukorrad.
        • Mulle meeldib aktiivselt tegutseda.
        • Mulle meeldib esineda.

        Märkisin kokku  väidet. Need väited kirjeldavad aktiivset tegutsejat. 

        • Mulle meeldib rohkem mõelda kui rääkida.
        • Minu jaoks on raske teiste ees esineda.
        • Muudatused hirmutavad mind.
        • Mulle meeldib olla pigem üksinda või väikses seltskonnas.
        • Mulle ei meeldi kärarikkad üritused.
        • Mulle meeldib õppida vaikuses.

        Märkisin kokku  väidet. Need väited kirjeldavad tagasihoidlikku mõtisklejat.

        2. Tulemuste selgitus

        Aktiivne tegutseja. Kui märkisid rohkem väiteid esimeses loetelus, oled pigem aktiivse tegutseja tüüpi inimene. Sa oled elava loomuga, tahad palju rääkida ja oma muljeid teistega jagada. Sulle meeldivad suured seltskonnad. Õppetöös meeldivad rühmatööd ja õppekäigud, kus saad palju suhelda.

        Tagasihoidlik mõtiskleja. Kui märkisid rohkem väiteid teises loetelus, oled tagasihoidliku mõtiskleja tüüpi inimene. Sa oled rahuliku loomuga. Sulle meeldib olla pigem omaette või heade sõprade seltsis. Vajad aega oma mõtete välja ütlemiseks. Õppetöös meeldivad individuaalsed tööd, kus on aega mõtteid koguda.

        Ma olen oma loomult pigem . Ma tunnen end üsna hästi. Oskan nimetada iseloomujooni, mis on mulle omased. Sõpradega suheldes olen ma . Koolis meeldivad mulle ülesanded, mida saan teha  Elus tuleb ette ka vaidlusi ja väikeseid arusaamatusi. Neid püüan lahendada . Ma pean enda parimaks iseloomujooneks .

        Kes ma olen?
        Будь ласка, зачекайте